Blog

Jakie czynniki wpływają na ceny mieszkań?

Udostępnij
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta: ceny mieszkań rosną, jeśli jest na nie popyt. Czy to jednak wszystko, co należy wiedzieć? Dlaczego czasem dwa mieszkania w tym samym bloku znajdują nabywców za dwie zupełnie różne ceny? Cena lokalu wbrew pozorom zależna jest zawsze od całej listy kryteriów, które warto poznać.

Lokalizacja mieszkania

Jednym z najważniejszych czynników, jaki wpływa na cenę danego lokalu, jest jego lokalizacja. Mieszkania w tzw. prestiżowych dzielnicach są droższe, niż te w rejonach zaniedbanych, słabo skomunikowanych, lub na przedmieściach. Dla wielu osób przy zakupie ważna jest też kondygnacja, na której znajduje się dany lokal i fakt, czy w bloku jest winda, czy nie. Starsze osoby często szukają mieszkań na parterze lub pierwszym piętrze, by nie mieć problemów z wejściem po schodach, nawet gdy zepsuje się winda. Większość ludzi unika jednak tych kondygnacji, jako łatwo dostępnych dla włamywaczy. Na cenę wpływać może również usytuowanie lokalu względem stron świata. Mieszkania z oknami na południe i południowy zachód uważane są za bardziej słoneczne i przytulne, niż te z oknami na północ.

Komfort, jaki daje mieszkanie

Do najważniejszych czynników wpływających na cenę mieszkania niewątpliwie można zaliczyć też metraż – cena rośnie wraz z nim. Oprócz samego metrażu ważny jest rozkład pomieszczeń. 70-metrowe mieszkanie może nie być praktyczne podczas eksploatacji, jeśli 30 m z niego zabiera przedpokój lub niemożliwe do zabudowy wnęki. Wycena nieruchomości jest korzystna dla sprzedającego, jeśli dany lokal jest w świetnym stanie technicznym (instalacje w bloku powymieniane są na nowe, parkiet nie wymaga renowacji itp.), a dodatkowo atrakcyjnie wyposażony. Wielu kupujących szuka mieszkania, które wygląda nowocześnie i w zasadzie można się do niego od razu wprowadzać. Lokale wymagające gruntownego remontu są o co najmniej kilkadziesiąt (!) tysięcy tańsze.